Φθινοπωρινές Συμβουλές για περιόδους αστάθειας και αλλαγών

Φθινοπωρινές Συμβουλές για μεταβατικές περιόδους ή περιόδους με αστάθεια

To φθινόπωρο είναι μία περίοδος ιδιαίτερη, μια περίοδος μεταβατική. Άτυπα, είναι η αρχή της καινούριας “Χρονιάς”. Μια μετάβαση από μια “στάση” το καλοκαίρι και τις “διακοπές”, για όσους πήγαν, σε μία καινούρια περίοδο ενεργοποίησης. Αυτή την εποχή όπως και σε κάθε φάση μετάβασης και αστάθειας προκύπτει η ανάγκη διαχείρισης πολλών παραγόντων, συγκρούσεις μέσα και έξω, παλιές συνήθειες, Νέοι στόχοι, Όνειρα, Ανάγκες, φόβοι. Κάποια στοιχεία της ζωής μένουν ίδια, κάποια αλλάζουν, κάποια θέλουμε που αλλάζουν, κάποια όχι. Όπως και να χει είναι μια φάση ασταθής που μπαίνω-βγαίνουν θέματα στο τραπέζι του εαυτού μας ή της οικογένειάς μας. Οικονομικά θέματα, εργασία, δραστηριότητες ακόμη και σχέσεις ή ζητήματα υγείας ή σχετικά με το σώμα και το βάρος μας, όλα στο επίκεντρο του καίριου ερωτήματος, Τι κρατάω και τι αφήνω! Δύσκολη διαδικασία, οπωσδήποτε. Ειδικά αυτή την εποχή που βομβαρδιζόμαστε με τόσες ειδήσεις αποσταθεροποίησης οι άνθρωποι δυσκολεύονται ακόμη περισσότερο να προσαρμοστούν.

Τι μπορούμε να κάνουμε λοιπόν για να γίνει πιο ήπια κάθε μετάβασης;

  • Καταρχήν Αποδοχή!!! Η αποδοχή πάντα είναι βοηθητική και πολύτιμη. Αποδοχή της αστάθειας που είναι φυσιολογική. “Δεν είμαι εγώ που κάτι με έπιασε ξαφνικά”. Αυτή η μεταβατική περίοδος μπορεί να περιέχει άγχος, κάποια βαρυθυμία, ένταση ή αναστάτωση, φόβο κ.α. Είναι όλα ανθρώπινα! Σιγά, σιγά γαληνεύουν όταν μπαίνουν τα πράγματα σε μια σειρά. Αν όχι τότε χρειαζόμαστε ίσως βοήθεια και μπορούμε να την λάβουμε από δικούς μας ανθρώπους ή/και από ειδικούς.

  • Σημειώσεις σε Λίστες! Βοηθάει πολύ να κάνουμε λίστες για ότι θέλουμε να οργανώσουμε.

    Παραδείγματα: Λίστα με τις νέες μου υποχρεώσεις ή λίστα με τις αλλαγές που θέλω να κάνω ή με τα καινούρια πράγματα που θέλω να βάλω στη ζωή μου τη νέα χρονιά, με τους στόχους που θέλω να πετύχω ή σε ποια πράγματα θέλω βοήθεια ή έχω ανάγκη αλλαγής, αλλαγές που θέλω να κάνω στον εαυτό μου εξωτερικά ή εσωτερικά ή στο σπίτι μου, στην εργασία μου κτλ. Ο καθένας μπορεί να σκεφτεί πολλούς ακόμη τίτλους για τις λίστες του.

    Οι λίστες βοηθούν πολύ να βάλουμε σε ένα χαρτί όλα όσα είναι μέσα μας ανακατωμένα, να γίνουν συγκεκριμένα από αόριστα, να οργανωθούν, να μπουν σε ένα πρώτο στάδιο υλοποίησης. Ηρεμεί κάπως το μυαλό και η ψυχολογία μας.

  • Μόνο μέσα στο κενό μπορεί να ανθίσει το καινούριο. Παρ΄ ότι μας τρομάζει πολύ όταν δεν έχουμε ένα γεμάτο πρόγραμμα καλά καθορισμένο από εμάς, μόνο αν αφήσουμε χώρο, το καινούριο μπορεί να φανεί, σαν επιθυμία και ανάγκη καταρχήν. Αν σταθούμε μια στιγμή και αναλογιστούμε πως είμαστε, πως αισθανόμαστε δημιουργούμε επίσης ένα κενό. Σε αυτά τα κενά ξεκουραζόμαστε, αναδομούμαστε, καταλαβαίνουμε τον εαυτό μας καλύτερα, τι θέλει και τι όχι, τι δεν αντέχει πλέον.

    Εδώ εντάσσονται και τα διαλείμματα που είναι απαραίτητα μέσα στην ημέρα. Να μην πηγαίνουμε δηλαδή, λαχανιάζοντας από τη μια δραστηριότητα στην άλλη, αλλά να στεκόμαστε λίγο από μερικά λεπτά έως και περισσότερο πχ μισή ή 1 ώρα, για να πάρουμε μερικές βαθιές αναπνοές, να κάτσουμε, να ξαπλώσουμε λίγο ή να κοιμηθούμε αν είναι εφικτό, 20-30 λεπτά ύπνος μπορεί να είναι άκρως αναζωογονητικός μέσα στην ημέρα. Μπορούμε ακόμη να κάτσουμε στο μπαλκόνι, αυλή ή κήπο μας ή σε ένα κοντινό πάρκο, να διαβάσουμε επίσης λίγο από ένα αγαπημένο βιβλίο, να κάνουμε μερικές κινήσεις γυμναστικής ή χορού για να ξεπιαστούμε ειδικά αν έχουμε καθιστική ζωή, να ακούσουμε μουσική ή να μην κάνουμε τίποτα απολύτως!

  • Η αλλαγή, είναι μέσα στη φύση μας, όσο και να θέλουμε να είναι όλα όπως τα έχουμε προβλέψει. Συχνά μπερδεύουμε την ηρεμία με το τέλμα που φαντάζει ως ασφάλεια, όμως μας δημιουργεί απογοήτευση, κούραση και αίσθηση αδιεξόδου. Αν είμαστε σε επαφή με τον εαυτό μας αντιλαμβανόμαστε τα σημάδια της κόπωσης και της ανάγκης αλλαγής. Κάποιες φορές έρχεται κάτι απροσδόκητα να ταράξει το τέλμα μας και είναι καλοδεχούμενο ακόμη και ας μην φαίνεται εκ πρώτης όψεως. Έρχεται να μας ωθήσει ή ταρακουνήσει με ήπιο ή έντονο τρόπο για την αλλαγή που χρειαζόμαστε! Προσοχή, οι ασθένειες είναι ένας τρόπος ακραίας αφύπνισης για αλλαγές που θα πρεπε να γίνουν στη ζωή, την ψυχολογία μας, τη διατροφή μας κτλ. Αν δεν ακούσουμε το “ξυπνητήρι” και το κλείσουμε αλλάζοντας πλευρό, θα έρθει ένα πιο δυνατό, χειρότερο, από την ζωή ή το σώμα μας, την ψυχοσωματική υγεία μας. Ακούγοντας όμως τον εαυτό μας και κάνοντας τις κατάλληλες αλλαγές ή παίρνοντας βοήθεια για αυτό, μπορούμε να προλάβουμε ή να επουλώσουμε, θα έλεγα τα πάντα, αν δεν φοβόμουν μην φανώ υπερβολική.

  • Βήμα, βήμα! Όλα γίνονται βήμα, βήμα και έτσι είναι να τα βλέπουμε για να μην πανικοβληθούμε και τελικά δεν κάνουμε τίποτα. Αλλαγές στην διατροφή και στο βάρος έως σε επαγγελματικά ή ψυχολογικά θέματα ρυθμίζονται κάνοντας το επόμενο βήμα που είναι φανερό. Καλό είναι βέβαια να έχουμε μακρόπνοους στόχους, αλλά μετά να εστιαζόμαστε στο ΤΩΡΑ και την επόμενη κίνηση ή φάση εσωτερικά ή και εξωτερικά. Πολλές φορές ακόμη και το να ξεκαθαρίσει η πρόθεση μας ή να αρθούν εσωτερικά εμπόδια, μπορεί να είναι πολύ σημαντικό βήμα. Ακόμη και ας μην φαίνεται, προς το παρόν, η αλλαγή. Θα φανεί βέβαια και εξωτερικά στην ώρα της! Είναι σαν τα θεμέλια των οικοδομών που είναι απαραίτητα για μια στέρεη οικοδομή που όμως δεν φαίνονται στην αρχή, μέχρι το κτήριο να εμφανιστεί στην επιφάνεια.

  • Τόνωση της αυτοπεποίθησης μας και της διάθεσης μας με καθημερινά πράγματα που μας ευχαριστούν. Βοηθάει πολύ την προσαρμογή μας στις αλλαγές και την σταθερότητα μας στη επίτευξη στόχων, να κρατάμε το ηθικό μας υψηλό και να ανατρέπουμε αρνητικές σκέψεις και βαρυθυμίες με απλά πράγματα που μας ευχαριστούν. Παραδείγματα είναι, ωραίες μουσικές που μας ανεβάζουν, εμπνέουν ή χαλαρώνουν, ταινίες εμψυχωτικές ή βίντεο, βιβλία θετικά και πάνω στα ενδιαφέροντά μας, χόμπι όπως ζωγραφική ή κατασκευές, μαγειρική, χορός ή περίπατος μόνοι ή με παρέα, φροντίδα λουλουδιών ή του κατοικίδιου αν έχουμε. Πολύ ευχάριστο είναι επίσης το παιχνίδι με παιδιά, δικά μας ή κοντινών ανθρώπων. Βέβαια χρειάζεται να σημειωθεί ότι αν υπάρχει σοβαρή ψυχολογική ανάγκη είναι απαραίτητη, καταρχήν, συμβουλευτική υποστήριξη ή ψυχοθεραπευτική.

  • Η ΦΥΣΗ! Η φύση είναι σωτήρια σε φάση αλλαγών, γιατί αναζωογονεί, ξεκουράζει, τονώνει και αυξάνει την αίσθηση βάσης και ασφάλειας, αυτάρκειας και ευεξίας.

    Καλό είναι και το να έχουμε φυτά και λουλούδια σπίτι μας . Τι πιο όμορφο να ξυπνάς το πρωί, να ανοίγεις το παράθυρο και να αντικρίζεις ένα καινούριο τριαντάφυλλο που έχει ανθίσει! Συντονίζεσαι με τη φύση και ανθίζεις και εσύ μαζί της…

  • Χαλάρωση, αναπνοές , μασάζ και δικοί μας τρόποι που έχουμε βρει ότι μας χαλαρώνουν.

  • Ευγνωμοσύνη για τα καλά που έχω στη ζωή μου και για τα καλά που έχω ως άνθρωπος. Αυτό μας βοηθάει να μην είμαστε συνέχεια εστιασμένοι στο τι “δεν είμαι” ή “δεν έχω ακόμη” και να τρέχουμε συνεχώς πίσω από προσδοκίες, αλλά να μπορούμε να σταθούμε στο τι “ήδη έχω κατακτήσει” στο τι “ήδη έχω στην ζωή μου”, όπως την υγεία μου ή το σπίτι μου, το φαγητό μου, τους ανθρώπους μου, τον πολύτιμο εαυτό μου! Όπως είναι αυτή ακριβώς τη στιγμή!

  • Διατροφή-Βασικές Ανάγκες

    Η διατροφή και το σώμα μας μπορεί να μας στηρίξει στις μεταβατικές περιόδους με πολλούς τρόπους.

  1. Καταρχήν ανήκει στις βασικές μας ανάγκες μαζί με τον ύπνο, το νερό και την ούρηση-αφόδευση. Οπότε η φροντίδα της μας δημιουργεί αίσθηση καλής βάσης. Να μην ξεχνάμε ότι η κάλυψη των βασικών αναγκών είναι θεμελιακή για την ύπαρξή μας και την υγιή ψυχοσωματική μας κατάσταση

  2. Το να υπάρχει ένα πρόγραμμα και να μην είναι άστατη, θα βοηθήσει πολύ στην αίσθηση σταθερότητας. “Φτιάξε το δικό σου πρόγραμμα διατροφής!” Μπορείς να πάρεις βέβαια και βοήθεια ειδικού. Είναι σημαντικό να είναι πλήρες, ευχάριστο, άνετο και κατάλληλα ενταγμένο στη ζωή και τις συνήθειες του κάθε ανθρώπου. Σίγουρα δεν θα βοηθήσει ένα αυστηρό πρόγραμμα διατροφής που δημιουργεί στέρηση. Το σταθερό πρόγραμμα διατροφής πχ ως προς τις ώρες (ανά 3-4 ώρες), δημιουργεί αίσθημα βάσης, σταθερότητας και ασφάλειας στον οργανισμό και τον ψυχισμό μας.

    Για τον ίδιο λόγο είναι καλό είναι να επιδιώξουμε και οι άλλες βασικές ανάγκες να έχουν μια ωραία ροή και σταθερότητα όπως ο ύπνος ή η τουαλέτα.

  3. Μία διατροφή με πολλά φρέσκα, ζωντανά τρόφιμα όπως φρούτα και λαχανικά θα βελτιώσει την ψυχολογία και να βοηθήσει στη μετάβαση. Τρόφιμα νόστιμα που τονώνουν και την διάθεση είναι σημαντικά. Τρόφιμα που θεωρούμε νόστιμα ή και τονωτικά εκείνη τη στιγμή αλλά μετά νιώθουμε βαρείς και “πεσμένοι” δεν θα βοηθήσουν πολύ σε αυτή τη φάση. Μπορούμε να ρυθμίσουμε κατάλληλα τη ποσότητα ή και τη συχνότητα ώστε να μην μας επιβαρύνουν. Η ζάχαρη δυστυχώς παίζει ένα τέτοιο ρόλο, καθώς μετά μας δημιουργεί υπογλυκαιμία και πείνα. Αυτό οδηγεί στο να “πέσει” η διάθεσή μας και σε συνδυασμό με την πείνα, μας ωθούν να θέλουμε συνέχεια να τρώμε γλυκά ή και αλμυρά-γλυκά. Μπορούμε να προτιμάμε την καστανή ζάχαρη, το μέλι, τη μελάσα και τη στέβια. Παίζει μεγάλο ρόλο και η ποιότητα σε φαγητό ή γλυκό. Ένα σπιτικό φαγητό ή γλυκό θα βοηθήσει περισσότερο τη διάθεσή μας από τρόφιμα επεξεργασμένα, τυποποιημένα με βαριές μαργαρίνες όπως πολλά μπισκότα και ΄πίτες του εμπορίου. “Αναζητείστε τον συνδυασμό ποιότητας και γευστικότητας και θα βγείτε κερδισμένοι”

  4. Να εστιαζόμαστε σε αυτό που τρώμε και πραγματικά να το απολαμβάνουμε. Η απόλαυση του φαγητού θα μας δώσει ικανοποίηση και ευχαρίστηση και ταυτόχρονα ο εστιασμός σε αυτό, θα βοηθήσει το μυαλό να φύγει από τις σκέψεις του και να έρθει στο Τώρα και μάλιστα με θετικό τρόπο.

  5. Αποτοξίνωση. Η πιο απλή αποτοξίνωση περιλαμβάνει αρκετό νερό, φυσικούς χυμούς, νερό με λεμόνι, αφεψήματα με βότανα όπως η λουίζα και βέβαια να αποφύγουμε ή να μειώσουμε ότι μας βγαίνει ότι “το παρακάναμε” και αισθάνεται ο οργανισμός μας ένα “μπούχτισμα”.

  6. Φροντίστε το σώμα σας” με καθαριότητα, ευχάριστη κίνηση όπως περπάτημα ή χορός, περιποίηση με μια κρέμα ή λαδάκι για τις γυναίκες κ.α. Το σώμα μας είναι η βάση μας ότι και να συμβαίνει γύρω. Η αγάπη και η αποδοχή μας προς αυτό μπορούν να μας προσφέρουν απίστευτη στήριξη και ευεξία.

  • Αφήστε, όσο μπορείτε, το “Σωστό” και το “Λάθος” και ακούστε τη διαίσθηση σας. Κάποιες φορές η λογική δεν έχει όλες τις απαντήσεις και αυτό που μας βγαίνει αυθόρμητα είναι πιο κατάλληλο. Πολύ συχνά είναι χρήσιμο να συνδυάσουμε τη λογική, με το βαθύ ένστικτο. Σημαντικό πάντως είναι να μην είμαστε στα άκρα, είτε να λειτουργούμε τελείως παρορμητικά ή να μένουμε ακινητοποιημένοι από το φόβο μη κάνουμε λάθος! Αν κάτι βγει ευεργετικά για εμάς και τους άλλους ωραία, αν όχι θα το αλλάξουμε! Προφανώς αυτή δεν είναι μια απλή διαδικασία και χρειάζεται πολλή αποδοχή και κάποιες φορές, τον κατάλληλο χρόνο για να μας γίνει ξεκάθαρη η κατεύθυνση που θα ταν καλό να κινηθούμε.

  • Διατηρούμε σταθερές συνήθειες μέσα στην ημέρα, κάθε ημέρα. Π.χ ξυπνάω, πλένω το πρόσωπό μου και τα δόντια μου, κάνω ντουζ, μερικές ασκήσεις σώματος ή κάποια κίνηση, παίρνω το πρωινό μου κτλ. Αυτές οι σταθερές συνήθειες δημιουργούν μαζί με τις βασικές ανάγκες και τα σταθερά γεύματα, μία γερή βάση στήριξης.

  • Τέλος αξιοποίησε ότι είχες διαπιστώσει ότι είχε βοηθήσει σε ανάλογη περίοδο παλαιότερα ή νιώθεις ότι θα σε βοηθήσει τώρα.

  • Παράλληλα ας ευχαριστηθούμε τη ζωή όπως έρχεται με τα δώρα που φέρνει κάθε στιγμή και ας εμπιστευθούμε ότι αξίζουμε το καλύτερο να συμβεί, την χαρά και την ευδαιμονία.

————————————————————————————————————————

Σοφία Παπαμάρκου

Oλιστικός Διατροφολόγος και Σύμβουλος-Εμψυχώτρια

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *